تبلیغات محیطی و 6 استراتژی مهمش

تبلیغات محیطی و 6 استراتژی مهمش

6 استراتژی مهم در تبلیغات محیطی

در دنیای انبوه تبلیغات برخی موفق می شوند و برخی با شکست های پی در پی مواجه میشوند، برخی کسب و کارها از طریق تبلیغات بیشتر دیده می شوند و برخی دیگر کمتر! در رابطه با این امر مفهومی به نام استراتژی تبلیغات وجود دارد که به توجیح مورد بالا می پردازد.

 تبلیغات محیطی-شوچی

در دنیای انبوه تبلیغات برخی موفق می شوند و برخی با شکست های پی در پی مواجه میشوند، برخی کسب و کارها از طریق تبلیغات بیشتر دیده  می شوند و برخی دیگر کمتر! 
در رابطه با این امر مفهومی به نام استراتژی تبلیغات وجود دارد که به توجیح مورد بالا می پردازد. سوالی که پیش می آید این است که مفهوم کلی استراتژی تبلیغات چیست؟ 
به طور کلی استراتژی تبلیغات برنامه ای برای قانع کردن مشتریان جهت خرید محصول یا خدمات می باشد. استراتژی تبلیغات شامل عناصر زیر می باشد: 

  • خود محصول و مزایای آن
  •  مشتریان و خصوصیات‌ آن‌ها
  •    مسیرهای جایگزین برای آگاه کردن مشتریان از محصول
  •   بهینه‌سازی انتخاب مشتریان با توجه به بودجه‌‌
  • در اولین گام باید هدف کاملا مشخص و روشن باشد و شناسایی محیط به خوبی انجام گرفته باشد، برای تظیم استراتژی تبلیغات باید ابزارهای لازم به طور دقیق دسته بندی شوند و تصمیمات درست بر مبنای منابعی که در دسترس هستند گرفته شوند. در تعریف و مشخص کردن استراتژی تبلیغات باید یک سری موارد را مورد ارزیابی قرار داد: 
  •     ارزیابی مؤثر محصول
  •     تعریف از بازار
  •     تحلیل رسانه 
  •     بودجه‌ی مناسب

در صورتی که همه موارد بالا به طور کامل تحلیل و ارزیابی شوند میتوان بهترین استراتژی تبلیغات را تعریف کرد. استراتژی تبلیغات در واقع نحوه ی اجرای تبلیغات را مشخص می‌کند.

 

استراتژی تبلیغات محیطی

استراتژی‌های رسمی تبلیغات، بر مبنای «بیانیه‌ی جایگاه» هستند. بیانیه‌ی جایگاه در واقع به این معناست که محصول شرکت در کجا قرار دارد، چه تفاوتی با محصول یا خدمات رقبا دارد و به چه صورت در اختیار مشتری قرار می گیرد.
در بیانیه جایگاه مفهومی به نام مفهوم محصول نهفته است، که این مفهوم ارزشی که محصول یا خدمات شما ارائه می دهد را معرفی می کند. به طور کلی انتخاب متن، تصویر و پیامی که باید در تبلیغات از آنها استفاده شود را مفهوم محصول مشخص می کند . در بیانیه جایگاه باید تعریفی از مشتری هدف و دلیل انتخاب کالا و محصولات وجود داشته باشد. 
پس از مشخص شدن محصول یا خدمات، مشتریان هدف و محیط مربوط به آنها باید مسیر هایی (یعنی رسانه‌های ارتباطی) که میتوان به مشتریان هدف دسترسی پیدا کرد ارزیابی شوند. برای درسترسی به مشتریان چند کانال اصلی وجود دارد، این کانال ها یا رسانه های ارتباطی عبارتند از: 
    رسانه های چاپی: شامل روزنامه‌‌ها و مجلات 

  •     رسانه های شنیداری: شامل خطوط رادیو‌یی FM و AM
  •     رسانه های ویدئویی: شامل ویدئوهای تبلیغاتی، فروش تلویزیونی
  •     شبکه‌ی جهانی اینترنت
  •     ایمیل مستقیم
  •     تبلیغات محیطی: که شامل بیلبورد، تبلیغات بر روی وسایل حمل و نقل عمومی (تاکسی و اتوبوس) و سایر تبلیغاتی که در سطح شهر انجام می شود.

راه های تبلیغات محیطی

 

تمامی این رسانه های ارتباطی دارای نقاط ضعف و قوت هستند و الگوهای قیمتی مخصوص به خود را دارند. مهمترین مرحله در استراتژی تبلیغات توجه به این نکته است که چگونه بتوانیم با بودجه ای که موجود است بهترین رسانه را با بازخورد بیشتر انتخاب کنیم تا مناسب ترین پیام را به بیشترین تعداد مشتریان برسانیم. یکی از مهمترین روش ها تبلیغات محیطی است، که باید استراتژی مربوط به تبلیغات محیطی به طور صحیح تدوین شود تا بتواند بهترین بازخورد را برای مجموعه داشته باشد. 
یکی از مهمترین فاکتورها برای برند شدن تبلیغات محیطی درست و به موقع در بهترین محیط می باشد که انجام این کار مستلزم تدوین استراتژی تبلیغات محیطی کاملا حرفه ای است. استفاده از کانال های محتلف در کنار یکدیگر برای تبلیغات امری ضروری است، یکی از انواع مهم تبلیغات محیطی بیلبوردهای تبلیغاتی است که در صورتی که استراتژی تبلیغات محیطی درستی برای انتخاب نوع بیلبورد و مکان قرار گیری آن وجود داشته باشد میتواند تاثیر بسزایی در کسب مشتریان بیشتر و در نهایت کسب درآمد بالاتر بشود. کمپین های تبلیغاتی با استعداد در پشت این نوع تبلیغات محیطی فعالیت می کنند.
داشتن استراتژی تبلیغات محیطی صحیح یک شیوه مناسب برای برندینگ و به خاطر آوردن نام و نشان محصول قبل از ورود مشتری به مراکز و فضاهای خرید و درواقع آخرین شانس کسب وکارها جهت معرفی محصولشان است. این شیوه بر پیام ارتباطی ساده اما پرقدرت تأکید می‌کند.
برای مثال می توان از اسنپ نام برد، اسنپ با اینکه اپلیکیشنی است که به طور مجازی و در دنیای اینترنت فعالیت دارد در بحث تبلیغات از استراتژی تبلیغات محیطی غافل نشده است و اهمیت آن را همواره در نظر داشته است و این امر به برند شدن اسنپ کمک شایانی نموده است و این موضوع مدیون وجود استراتژی تبلیغات محیطی درست و بجا بوده است. 
تبلیغات محیطی از جمله استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی میتواند روی شناخت بیشتر کسب و کار تمرکز داشته باشد چرا که این تبلیغات برای مشتریان هزینه ای در بر ندارد و برای آگاه شدن از این تبلیغات نیازی به پرداخت هزینه نیست، برای مثال برای همگان این مورد پیش آمده که در ترافیک یا قرار گرفتن در پشت چراغ قرمز توجه آنها به بیلبورد تبلیغاتی که در آن حوالی وجود دارد معطوف شود و همین امر در روز بارها و بارها تکرار می شود و موجب به خاطر سپرده شدن اطلاعات موجود در بیلبورد و بالاخص برند می شود. که انتخاب بیلبورد مناسب و نوع تبلیغاتی که در بیلبورد باید در نظر گرفته شود همگی مربوط به موضوع استراتژی تبلیغات محیطی است .استفاده از طراحی های مدرن و سه بعدی در تبلیغات محیطی می تواند اثرگزاری آن را بسیار بالاتر ببرد. پس باید این نکته نیز در تدوین استراتژی تبلیغات محیطی در نظر گرفته شود. 
در اکثر مواقع مهمترین هدف در تبلیغات محیطی کسب جایگاه اجتماعی و پذیرش بالاتر در ذهن افراد می باشد تا بتواند فعالیت‌های خود را به طور کامل و صحیح به اطلاع عموم برسانند. 
در ادامه به چند استراتژی تبلیغات محیطی اشاره میکنیم:


    هدفگزاری برای مخاطبان هدف

یکی از مهمترین مواردی که باید در تبلیغات در نظر گرفت هدف گزاری است، هدف از تبلیغ چیست؟ مخاطب هدف تبلیغ چه کسی است؟ شما باید طبق تحقیقاتی که انجام داده اید پروفایلی از مشتریان هدف خود داشته باشید. باید قبل از تبلیغات دقیقا مطمئن شوید مشخصات کسانی که با آنها کار می کنید دقیقا در تبلیغات لحاظ شده باشد.

 ردیابی و اندازه گیری تبلیغات

برای اطلاع از میزان بازخورد تبلیغات باید حتما نتیجه تبلیغات آنالیز و بررسی شوند، در واقع لازم است این میزان اندازه گیری شود و برای تبلیغات در آینده به عنوان مبنا در نظر گرفته شود.


    دانستن زمان درست برای تبلیغات

تبلیغات آنلاین و آفلاین باید تمام فصول سال وجود داشته باشد، در تبلیغات آفلاین باید طبق استراتژی تبلیغاتی محیطی تدوین شده زمانهایی که بیشترین تاثیر را در تبلیغات مجموعه دارند مشخص کرده و در آن بازه زمانی سعی بودجه بیشتری برای تبلیغات گذاشته شود. برای مثال اگر محصولات فصلی به فروش می رسانید، باید در فصولی که بهترین و بالاترین سطح عملکرد را دارید، تبلیغ کنید. به طور کلی عید نوروز، تابستان، شب یلدا و اعیاد نظیر آن به عنوان بهترین زمان برای تبلیغات و دارای عملکردی بالا محسوب می شوند، که البته با توجه به نوع کسب و کار میتواند این موضوع تغییر کند. زمان تبلیغات در استراتژی تبلیغات محیطی حتما در نظر گرفته می شود . 


   برند سازی صحیح

اهمیت برندینگ بر هیچ کس پوشیده نیست، همواره همه شرکت ها باید تلاش باشند که بهترین استراتژی را در امر برندینگ به کار گیرند، بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح تا حد بسیار زیادی روی موضوع برندینگ خود کار کرده اندد و همین امر موجب شده که گاهی اوقات، شما تبلیغات آن ها را تنها از روی رنگی که استفاده کرده اند شناسایی می کنید. پس باید لوگو، رنگ و شعر تبلیغاتی شما کاملا منحصر به فرد و ساده باشد که در اذهان عموم به راحتی ثبت شود. در طول زمان، مشتریان شما، شما را با طرح های تبلیغاتی تان می شناسند و به آنها واکنش نشان می دهند. شما باید بتوانید همواره از طریق تداعی و تجربه برند، وفاداری خلق کنید.

   استفاده مناسب از منابع موجود

یک ارزیابی صادقانه از منابع در دسترس خود داشته باشید و آنها را با توجه به میزان تاثیرگزاری  و کمکی که به رشد کسب و کارتان میکنند درجه بندی کنید.


    نمایش تبلیغ در مکانهای مناسب

همانگونه که بیان شد شناخت مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است، شما باید مشتریانتان را بشناسید و آنها را بررسی کنید، علایقشان دریابید، مکانهایی که دوست دارند در آنها حضور داشته باشند را بیابید، مجلات و کتابهایی که میخوانند را بشناسید. زمانی که تبلیغات شما با درک صحیح و درست از مشتریانتان همراه باشد، راهنمایی های ارزشمندی را برای کسب و کار خود به دست آورده اید. در صورت شناخت مشتریانتان می توانید طبق استراتژی تبلیغات محیطی خود بهترین مکانها برای تبلیغات کار خود را بیابید و تبلیغات را در آنجا انجام دهید. 
در پایان باید گفت تبلیغات محیطی به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شوند و شما باید به رویکرد خود دقت کنید و در زمان مناسب، در مکان مناسب حضور داشته باشید.

تبلیغات محیطی - شوچی

ارسال نظر