ارتـــباطات بازاریـــــابی یکـــــپارچه IMC

ارتـــباطات بازاریـــــابی یکـــــپارچه IMC

ارتباطات بازاریابی یکپارچه چیست؟

متاسفانه هنوز هم برخی از شرکت ها تنها از یک یا دو ابزار ارتباطی استفاده می کنند. نامناسب بودن این رویکرد با در نظر گرفتن خرد شدن بازارهای انبوه به بخش های کوچک با نیازها و خواسته های متفاوت، افزایش تنوع ابزارهای ارتباطی و افزایش پیچیدگی و دانش مشتریان بیشتر مشخص می شود. تنوع ابزارهای ارتباطی، پیام ها و مخاطبان هدف،حرکت به سمت مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی را الزامی کرده است. شرکت ها باید با اتخاذ «دیدی 360 درجه»، كل روش های ارتباطی با مخاطبان هدف را با هدف اثرگذاری بر زندگی روزانه آنها شناسایی کنند.

طبق توصیف انجمن بنگاه های تبلیغاتی آمریکا، ارتباطات یکپارچه بازاریابی عبارت است از برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی به طور جامع و با هدف افزایش ارزش افزوده كل آمیخته ارتباطات بازاریابی شرکت. در این رویکرد، شرکت باید نقش استراتژیک تمامی اجزای آمیخته ارتباطات بازاریابی را به گونه ای شناسایی و تعیین کند که نظم، ترتیب و هماهنگی آمیخته ارتباطی حفظ شود و اثرگذاری کل مجموعه با ارائه پیامی یکپارچه افزایش یابد.

افزایش گرایش شرکت ها به ارتباطات بازاریابی یکپارچه شرکت ها و بنگاه های تبلیغاتی و رسانه ای را به ارائه ابزارهای متنوع تشویق کرده است. به طور مثال، امروزه، بسیاری از روزنامه ها و مجلات مختلف با هدف افزایش درآمدهای تبلیغاتی خود، در وب سایت های خود بخش های خاصی را به امر تبلیغات دیجیتالی اختصاص داده اند. افزایش قابلیت های رسانه های ارتباطی گوناگون، کار بازاریاب ها در مدیریت یکپارچه ابزارهای ارتباطی را آسان تر کرده است.

هماهنگی رسانه ها در ارتباطات بازاریابی یکپارچه

برای ارتباطات بازاریابی یکپارچه رسانه های مختلف و انواع مختلف یک رسانه باید با یکدیگر هماهنگ باشند. از سوی دیگر، شرکت ها باید ابزار های تبلیغات پیشبردی و تبلیغات غیر شخصی را با هدف افزایش اثرگذاری بر مخاطبان هدف، هماهنگ کنند. بازاریاب ها رویکردهای مشخصی را برای هماهنگ کردن رسانه ها مطرح کرده اند: در رویکرد رسانه واحد، برنامه تک مرحله ای، شرکت با کمک یک ابزار ارتباطی مشخص و تنها برای یک بار، با مخاطب خود مرتبط می شود (مثل ارسال یک نامه فروش برای هر مشتری) در رویکرد رسانه واحد، برنامه چند مرحله ای، شرکت با کمک یک ابزار ارتباطی مشخص و برای چند بار، با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند (مثل ارسال چندباره نامه فروش برای یک مشتری احتمالی مشخص).

تحقیقات مختلف نشان داده اند که ارتباطات بازاریابی اثربخش با ترکیب برنامه های تبلیغاتی و ترویجی، افزایش می یابد، زیرا آگاهی و نگرشی که برنامه های تبلیغاتی ایجاد می کنند، احتمال موفقیت برنامه های ترویجی را افزایش می دهند. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت ها، ابزارهای ارتباطی سنتی و دیجیتالی خود را نیز با یکدیگر هماهنگ کرده اند.

درباره بازاریابی بیشتر بدانید.

به عنوان مثال، بسیاری از شرکت ها آدرس وب سایت خود را در تبلیغات اعلام و روی بسته بندی های محصول درج می کنند. با این روش، مشتریان شرکت: ویژگی های محصول را راحت تر پیدا می کنند؛ آدرس نمایندگی ها و فروشگاه های شرکت را زودتر پیدا می کنند و درباره محصولات و خدمات شرکت اطلاعات بیشتری را به دست می آورند. به عنوان مثال، شرکت دنون Danone (یکی از شرکت های بزرگ لبنیاتی در آمریکا)، با درج آدرس وب سایت خود روی بسته بندی محصولاتش، دو هدف عمده را پیگیری می کند:

  1. بهبود رابطه شرکت با مشتریان
  2. ایجاد پایگاه داده از مشتریان وفادار شرکت با انگیزه هدفمند کردن برنامه های ترویج فروش

نکته مهم در خصوص هماهنگ کردن تبلیغات اینترنتی و وب سایت شرکت ها با تبلیغات سنتی این است که حتی اگر مشتری از وب سایت اینترنتی شرکت خرید هم نکند باز هم می تواند اطلاعات مفیدی را جمع آوری و با شعب یا فروشگاه های شرکت آشنا شود. به عنوان مثال، حدود 40٪ از مشتریان فروشگاه های زنجیره ای بست بای Best Buy عنوان کرده اند که قبل از مراجعه به شعب این فروشگاه ها، محصولات مورد علاقه شان را در وب سایت رسمی فروشگاه مورد بررسی قرار می دهند.

ارتباط بین برندینگ و ارتباطات بازاریابی یکپارچه

اجرای ارتباطات بازاریابی یکپارچه

اجرای موفقیت آمیز رویکرد ارتباطات بازاریابی یکپارچه به دلیل برخی از موانع، با مشکلاتی مواجه است. یکی از این مشکلات این است که شرکت ها برای طراحی و اجرای برنامه های ارتباطی خود افرادی را استخدام می کنند که تنها در استفاده از چند ابزار ارتباطی متخصص هستند و از سایر ابزارهای ارتباطی آگاهی ندارند. یکی دیگر از مشکلات، به ویژه برای شرکت های بین المللی و چندملیتی، این است که این قبیل شرکت ها از بنگاه های تبلیغاتی متفاوتی در کشورهای مختلف استفاده می کنند. از سوی دیگر، بخش های مختلف شرکت های بزرگ نیز با بنگاه های تبلیغاتی متفاوتی همکاری می کنند. نتیجه چنین رویکردی، عدم هماهنگی برنامه های ارتباطی بخش ها یا نمایندگی های مختلف شرکت با یکدیگر است. امروزه و با وجود تلاش های بسیار، تعداد کمی از بنگاه های تبلیغاتی بسته های ارتباطات بازاریابی یکپارچه را عرضه می کنند. این دسته از بنگاه ها با یکپارچه کردن بخش های مختلف خود از قبیل بخش های تبلیغات، ترویج فروش، روابط عمومی، طراحی بسته بندی محصول، طراحی وب سایت و اجرای برنامه های بازاریابی مستقیم، بسته های ارتباطی یکپارچه ای را به مشتریان خود ارائه می کنند. با ظهور و رشد بنگاه های تبلیغاتی با خدمات کامل بسیاری از شرکت ها به ویژه شرکت های بین المللی ترجیح می دهند که از این قبیل بنگاه های تبلیغاتی استفاده کنند.

مزایای ارتباطات بازاریابی یکپارچه

ارتباطات بازاریابی یکپارچه مزایای متعددی را به همراه دارد. پیام های هماهنگ تر، افزایش ارزش ویژه نام تجاری و اثرگذاری بیشتر بر میزان فروش. این رویکرد، مدیران ارشد شرکت را وادار می کند که درباره روش ها و نقاط ارتباطی مختلف مشتری با شرکت بیشتر فکر کنند، روش های مختلف اعلام و تبلیغ موضع یابی شرکت را طراحی کنند؛ میزان اهمیت نسبی ابزارهای ارتباطی مختلف را تعیین کنند، و برای استفاده از ابزارهای ارتباطی مختلف زمان بندی مناسبی را در نظر بگیرند. علاوه بر این، رویکرد ارتباطات بازاریابی یکپارچه پیام های ارتباطی شرکت را با تصویر ذهنی نام تجاری آن متحد و یکپارچه می کند. بازاریاب ها معتقدند که ارتباطات بازاریابی یکپارچه باید پیام درست را به مخاطب هدف درست در زمان و مکان مناسب برساند.

اگرچه ارتباطات بازاریابی یکپارچه به تلاش زیادی نیاز دارد، اما مزایای بسیاری را به همراه دارد و می تواند مزیت رقابتی ایجاد کند، باعث افزایش فروش و سود شود، ضمن صرفه جویی در هزینه، زمان و استرس.
IMC ارتباطات بین مشتریان را پیچیده و به آنها کمک می کند تا مراحل مختلف فرآیند خرید را طی کنند. این سازمان به طور همزمان تصویر خود را تثبیت می کند، گفتگو ایجاد می کند و روابط خود را با مشتریان پرورش می دهد.در بازاریابی رابطه ای پیوند وفاداری را با مشتریان ایجاد می کند که می تواند آنها را از حمله اجتناب ناپذیر رقابت محافظت کند. توانایی نگهداری مشتری برای زندگی یک مزیت رقابتی قدرتمند است. IMC همچنین با افزایش اثربخشی سود را افزایش می دهد. در ابتدایی ترین سطح خود، یک پیام متحد تأثیر بیشتری نسبت به تعداد بیشماری از پیام ها دارد. در دنیای شلوغ ، یک پیام تبلیغاتی واضح و مداوم شانس بیشتری از پانصد پیام تجاری دارد که هر روز مشتریان را بمباران می کند.

اهمیت ارتباطات بازاریابیتحقیقات اولیه نشان می دهد که تصاویر به اشتراک گذاشته شده در تبلیغات و نامه های مستقیم باعث افزایش آگاهی از تبلیغات و پاسخ های عکسبرداری از طریق نامه می شوند. بنابراین ارتباطات بازاریابی یکپارچه می تواند با افزایش پیام در چندین ابزار ارتباطی، فروش را افزایش دهد تا راه های بیشتری را برای آگاهی مشتریان، برانگیختن و در نهایت خرید ایجاد کند. پیام های مرتبط و با دقت همچنین با ارائه یادآوری های به موقع، اطلاعات به روز شده و پیشنهادهای ویژه به خریداران کمک می کند که در صورت ارائه در یک دنباله برنامه ریزی شده به راحتی در مراحل انجام روند خرید خود حرکت کنند.

ارتباطات بازاریابی یکپارچه پیام ها را سازگارتر و در نتیجه معتبرتر می کند. این امر باعث کاهش ریسک در ذهن خریدار می شود و به نوبه خود روند جستجو را کوتاه می کند و در نتیجه به خریدار برای مقایسه برند کمک می کند. تصاویر مداوم و پیام های مرتبط، مفید به پرورش روابط طولانی مدت با مشتریان کمک می کند. در اینجا  بانک های اطلاعاتی مشتری می توانند دقیقاً مشخص کنند که مشتریان در چه زمان و در کل طول خرید خود به چه اطلاعاتی نیاز دارند.

عناصر یا مولفه های یک کمپین ارتباطات بازاریابی یکپارچه چیست؟

در اینجا بخش های کلیدی از عناصر یا مولفه های یک کمپین ارتباطات بازاریابی یکپارچه که شامل تبلیغات چاپی، تبلیغات بنری، صفحات فرود یا  Landing page، بازاریابی ایمیل، رسانه های اجتماعی، بازاریابی موتور جستجو ارگانیک، بازاریابی موتور جستجو پولی می شود

  • تبلیغات چاپی

حتی در این عصر دیجیتال، چاپ یک مؤلفه مهم یک کمپین بازاریابی یکپارچه است. شما نمی توانید بدون ایجاد حضور در بازاریابی از طریق ایمیل یا رسانه های اجتماعی شرکت کنید و چاپ راهی عالی برای دیدن است. چاپ باعث آگاهی از مارک می شود و می تواند به عنوان دروازه ای برای بازاریابی شخصی تر باشد و برای خواندن یا اشتراک گذاری دیگر نیازی به اتصال اینترنتی ندارد.

  • تبلیغات بنری

در ارتباطات بازاریابی یکپارچه برخی احساس می کنند تبلیغ بنر از قدیمی شده است، تبلیغات بنری باعث آگاهی از برند شما می شود و به تسهیل سوالات مشتریان آینده کمک می کند. علاوه بر این، از طریق تبلیغات هدفمند، می توانید مطمئن شوید که تبلیغات بنر شما در برخی مواقع مشخص به سمت جمعیتی خاص هدف قرار می گیرد، بنابراین توسط افرادی که به احتمال زیاد به محصول شما علاقه مند هستند و زمانی که آنها به احتمال زیاد خریداری می شوند، دیده می شوند.

  • صفحات فرود یا  Landing page

در ارتباطات بازاریابی یکپارچه وقتی شخصی روی یک تبلیغ کلیک می کند، می خواهید مطمئن شوید که پیام صحیحی را دریافت می کنند. شما همچنین می خواهید مطمئن شوید که این افراد راهی آسان برای گام بعدی در ایجاد رابطه دارند. صفحات Landing این امکان را به شما می دهند که یک برداشت اول عالی داشته باشید و محتوای بسیار خاصی را تحویل بگیرید.

  • بازاریابی ایمیل یا ایمیل مارکتینگ

قابل تنظیم ترین، شخصی سازی و راحت ترین راه برای بازاریابی، بازاریابی از طریق ایمیل به شما امکان می دهد دائماً در تماس با مشتریان باشید و آنها را در آخرین معاملات خود به روز کنید. بازاریابی پست الکترونیکی همچنین به شما امکان می دهد که دریافت کنندگان بر روی پیوندهای شما کلیک کرده و در نهایت خرید انجام دهند، به شما در درک گرایش های بهترین مشتریان کمک می کند.

  • رسانه های اجتماعی

اشتباه کردن در رسانه های اجتماعی بسیار آسان است، و آمار شرکت های که در این مورد اشتباه کرده اند بسیار زیاد است. اما اگر به تدوین دستورالعمل هایی برای ارسال ها و پاسخ های سازمان خود نیاز دارید، مزایا را به دست خواهید آورد. با ایجاد محتوای مناسب برای دنبال کنندگان خود، روابط خود را با شرکت خود نیز تقویت خواهید کرد و حتی متوجه خواهید شد که آنها از طرف شما به بازار عرضه می شوند. برقراری گفتگو و جمع شدن از طرفدارانتان نیز راهی عالی برای احساس خاص بودن آنها است.

  • بازاریابی موتور جستجو ارگانیک

موتورهای جستجو نتایج را بر اساس چگونگی صفحات مربوط به کلمات و عبارات خاص جستجو رتبه بندی می کنند. این بدان معناست که می توانید صفحات خود را متناسب کنید تا به کلمات جستجوی محبوب علاقه بیشتری پیدا کنند به این امر به عنوان بهینه سازی موتور جستجو یا SEO گفته می شود. اگرچه این یک علم ظریف است، اگر تصمیم دارید خودتان این کار را انجام دهید، هیچ هزینه ای برای استفاده از آن نمی پردازید.

  • بازاریابی موتور جستجو بصورت پولی

اگر SEO ارگانیک برای شما امکان پذیر نیست میتوانید از بازاریابی موتور جستجو بصورت پولی استفاده کنید بدین صورت که با خرید یک عبارت جستجوی خاص تبلیغ شما در کنار نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می شود. بعنوان مثال، می توانید کلمات کلیدی “بهترین دوربین دیجیتال” را خریداری کنید تا اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما هنگام جستجوی شخصی شامل این کلمات شود.

Integrated Marketing Communications

What Is Integrated Marketing Communications (IMC)?

Integrated Marketing Definitions – Definition of Integrated 

ارسال نظر