تبلیغات فروش | آمیزه های تبلیغات فروش

تبلیغات فروش چیست؟

کلیه فعالیت هایی که به افزایش فروش کالا یا خدمات کمک می کنند، تبلیغات فروش نام دارند. فعالیت های تبلیغات فروش می تواند خریداران نهایی را هدف خود قرار داده یا شبکه های واسطه را مورد توجه قرار دهد. ابزار تبلیغات فروش عبارتند از :

  • نمونه های رایگان
  • تخفیف و عرضه های ویژه
  • رقابت
  • نمایشگاه های عرض
  • جوایز و تشویق های دیگر

تبلیغات فروش نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای خرید کالاهای جدید و حفظ علاقه به نشانه ای موجود دارد. بسیاری از تأمین کنندگان خدمات مالی به مشتریانی که از بیمه عمر استفاده کرده یا در مؤسسه آنها سپرده گذاری می کنند، جوایز کوچک یا وسایل خانگی یا بلیت مسافرت اهدا می نمایند. بسیاری از سازمان ها برای جلب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی، رقابت می کنند و افزایش ارزش جوایز یکی از این شیوه هاست.

تبلیغات فروش باید به منزله روش تاکتیکی افزایش فروش برای مدت خاص تلقی شود و نباید جایگزین دیگر عوامل آمیزی تبلیغات گردد، زیرا تأثیر آن موقتی است و در بلند مدت مشتریان را جلب نخواهد کرد.

نمایشگاه ها و فروشگاه های فصلی مانند Ideal Home Exhibition را می توان نمونه ای از تبلیغات فروش دانست که به منظور معرفی کالاها و خدمات به مشتریان و افزایش تقاضا مورد استفاده قرار می گیرند. نمایشگاه ها در مواردی که هدف از شرکت در آن ایجاد تصور واحد است تا فروش که اغلب نیز در بخش صنایع این گونه است، موجب اشتهار و محبوبیت سازمان خواهد شد.

 آمیزه های تبلیغات فروش چیست؟

آمیزه های تبلیغات فروش از عوامل اساسی که برای دستیابی به اهداف ارتباطی سازمان به کار می روند، تشکیل شده است. این امر مستلزم هماهنگی ابزارهای متفاوت تبلیغات است که در برنامه ریزی بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند. عوامل تشکیل دهنده آمیزه تبلیغات عبارتند از:

  • آگهی های بازرگانی
  • فروش حضوری
  • روابط عمومی / فعالیت تبلیغاتی

آمیزه های تبلیغات فروش با توجه به اهداف تبلیغاتی سازمان و موقعیت سازمان در بازار تعیین خواهد شد. با وجود این، معمولا در بازاریابی خدمات مصرفی بیشترین ابزاری که مورد استفاده قرار می گیرد، تبلیغات بازرگانی است (که گرانترین نیز می باشد) و در بخش تجاری و فروش بخش تجاری به بخش تجاری استفاده از فروش حضوری و نمایشگاه ها و دیگر ابزارهای تبلیغات پیشبرد مورد تأکید قرار دارند.

طراحی آمیزه تبلیغ فروش

عوامل بسیاری طراحی آمیزه تبلیغات فروش را تحت تأثیر قرار می دهند، از آن جمله:

اغلب تفاوت عمده ای بین بازارهای مصرف و صنعتی است. سازمان هایی نظیر بانک ها و تورهای مسافرتی، سعی می کنند تا حد امکان مشتریان زیادی از طیف های جمعیتی مختلف جلب کنند. از آنجا که هدف آنها ارتباط با تعداد کثیری از مشتریان می باشد، احتمالا از رسانه هایی نظیر رادیو، تلویزیون و مطبوعات برای تبلیغات فروش استفاده می کنند. در بازاریابی کالاهای مصرفی، غالبا وظیفه اصلی فروش به شبکه های واسطه، بر دوش نیروی فروش قرار دارد. در مورد کالاها و خدمات گران قیمت از قبیل خودرو، لوازم منزل و تورهای تعطیلات و بیمه، فروشنده هنگام فروش نقش اساسی دارد.

به دلیل مبادله سازمان های صنعتی با شرکت ها و سازمان های دیگر، آنها با مشتریان بسیار محدودی سر و کار دارند. به همین دلیل، برای تبلیغات، از روش های فروش حضوری، شرکت در نمایشگاه های تخصصی و تبلیغات محدود در نشریات تخصصی و تجاری استفاده می کنند.

فروش حضوری مناسب ترین روش برای خدمات و کالاهای صنعتی است که غالبا مانند مشاور عمل کرده و برای مدت زمان طولانی در تماس مستمر با مشتری می باشد. ممکن است از آگهی های بازرگانی به منظور تبلیغ سازمان و ایجاد باور مستحکم و همچنین اطلاع رسانی در خصوص سازمان و خدمات آن و تحریک تقاضاها استفاده شود. سازمان ها می توانند راهبردهای تبلیغاتی منحصر به فردی برای خود ایجاد کنند که مشخصه آن سازمان در بازار باشد. نشان خاص سازمان، در بعضی موارد جزء برنامه های ارتباطی یا علامت کالای خاصی است. با وجود این، برنامه های موفق تبلیغاتی فقط از طریق انسجام برنامه های بازاریابی و تعریف شفاف بازاریابی و اهداف ارتباطی حاصل خواهد شد.

 

ایده های فروش محصولات

تبلیغ فروش از طریق آگهی بازرگانی

اگهی های بازرگانی به منظور شهرت و معروفیت تهیه شده و از طریق رسانه های متفاوتی انتشار می یابند. با توجه به مخاطبان نهایی، فضا و زمان این رسانه ها باید خریداری شوند. (هرچند ممکن است در مورد محصول یا خدمات که در حوزه خیریه فعالیت می کنند بعضی از رسانه ها امکانات خود را به رایگان واگذار کنند) به این ترتیب، آگهی های بازرگانی از این نظر که صاحب شرکت باید مواردی از قبیل چه چیزی گفته شود، و زمان پخش آن و انتخاب رسانه تبلیغاتی را کنترل کند، با انواع دیگر متفاوت است. برای مثال، از این جنبه ها با روابط عمومی که هدف آن ممکن است کسب شهرت یا ارائه نظرها باشد که هیچ کدام قابل تضمین نیستند، متفاوت است.

کلیه آگهی های بازرگانی با محدودیت های نسبتا شدید مواجه اند و حتی قوانین دولتی نیز ممکن است آنها را محدود کند. این امر بویژه در مورد آگهی های تلویزیونی مشهود است. شعار ناظران تبلیغات که از اعضای اداره استاندارد تبلیغات می باشند، رعایت (قانون، نزاکت، صداقت و حقیقت) است. از مصرف کنندگان خواسته می شود کلیه دیدگاه های خود را در خصوص تبلیغات فروش که با موارد یادشده مطابقت ندارند، گزارش کنند. در صورتی که مقامات این اداره به صحت انتقادی رأی دهند، یا تبلیغات ناقض قوانین باشد، باید آنها را حذف کرده یا تغییر داد. اداره رادیو و تلویزیون مستقل Independent Broadcasting Authority نیز نظارت کاملی بر آگهی ها دارد و قوانین چگونگی تنظیم آگهی ها و زمان پخش آنها را وضع می کند. برای اینکه آگهی های بازرگانی در ذهن مخاطبان نقش ببندند، لازم است آگهی ها چندین بار تکرار شوند.

دفعات پخش یا به عبارت دیگر تعداد دفعاتی که مخاطبی در معرض یک آگهی قرار می گیرد، عامل دیگری است که انتخاب رسانه مناسب را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر مؤثر واقع شدن یک آگهی تلویزیونی مستلزم شش بار مشاهده باشد، تعداد دفعاتی که باید یک آگهی را پخش کرد تا کلیه مخاطبان فرصت شش مشاهده را داشته باشند، بسیار بیشتر خواهد بود.

مزایای آگهی بازرگانی

استفاده از آگهی ها نسبت به دیگر روش های تبلیغات فروش محاسنی چند در بردارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت
  • ارتباطات جمعی
  • اقتصادی بودن از نظر صرف هزینه
  • پشتیبانی و حمایت از دیگر آمیزه های بازاریابی
  • تأثیر فوق العاده آن در ایجاد نشان تجاری پرطرفدار

آگهی های بازرگانی عمومی است و در زمان واحد با جمعیت کثیری رابطه برقرار می کند. اگر چه هزینه آگهی های بازرگانی بویژه برای کالاها و خدمات مصرفی بسیار بالاست، اما در مقایسه با شیوه های دیگر تبلیغات و نسبت به جمع کثیری که از این طریق در جریان قرار می گیرند، هزینه های آن فوق العاده کمتر است. در صورتی که تفاوت ملموس و محسوسی بین دو عرضه کننده خدمات در یک بازار مشخص وجود نداشته باشد، آگهی های بازرگانی نقش بسیار مهمی برای ایجاد تمایز و ظاهر آرایی به عهده خواهند داشت. به منظور ایجاد نشان معروف و جا انداختن سازمان در اذهان عمومی آگهی های بازرگانی ابزار بسیار قدرتمندی تلقی می شوند. برای اطلاع رسانی و تحریک متقاضیان برای خرید و تأكید دیگر عوامل آمیزه بازاریابی، می توان به صورت موفقیت آمیزی از آگهی های بازرگانی استفاده کرد.

معایب تبلیغات فروش از طریق آگهی بازرگانی

علی رغم مزایای یادشده، استفاده از آگهی بازرگانی معایبی نیز دارد، از جمله:

  • هزینه تولید بالا
  • عدم وجود بازخورد سریع
  • مشکلات مربوط به پذیرش درستی و اعتبار آن
  • توجه کم بینندگان

هزینه های تولید و ساخت آگهی های بازرگانی بویژه آگهی های تلویزیونی، بسیار زیاد است. آگهی های بازرگانی همچنین با وجود رسانه های مناسب بستگی دارند و باید مخارج هنگفت رسانه های معتبر را تأمین کنند. از آنجا که اغلب آگهی های بازرگانی بازخورد مستقیم دریافت نمی کنند، بنابراین ارزیابی تأثیر پوسترهای تبلیغاتی، آگهی های تلویزیونی یا مطبوعات دشوار است. همچنین ممکن است عدم اعتماد مصرف کنندگان به ادعاهای به عمل آمده موجب کاهش اعتبار آگهی ها شود. به علاوه اغلب مصرف کنندگان به آگهی های بازرگانی توجه کمی دارند و به مواردی که علاقه ندارند، اصلا توجه نمی کنند. (اطلاعات بیش از اندازه) که از بمباران اطلاعاتی مصرف کنندگان از طریق آگهی تلویزیون و دیگر منابع تبلیغات حاصل می شود، موجب می گردد آنان تلویزیون های خود را خاموش کنند و نسبت به پذیرش آن کالا یا خدمات مقاومت نشان دهند. این نکته اهمیت دقت در نوع پیام و ارائه آن به گونه ای قابل قبول و عاری از سوء تعبیر و سوء تفاهم را مورد تأکید قرار می دهد.

 

تبلیغات فروش حضوری

تبلیغات فروش حضوری انواع مختلفی دارد، اما تماس شخصی با مشتریان بالقوه و بالفعل جهت ترغیب آنان به خرید (عضویت، ثبت نام یا اهدا کردن) در همه آنها مشترک است. از این نظر که در این شیوه همواره تماس شخصی به صورت حضوری یا تلفنی وجود دارد، با آگهی های بازرگانی متفاوت است. فروش حضوری ذاتا انعطاف پذیر است؛ زیرا فروشنده می تواند عکس العمل مشتری را بررسی کرده و با توجه به آن شرایط فروش را تغییر دهد.

درباره طراحی استراتژی فروشندگان و استخدام و انتخاب فروشندگان بیشتر بدانید.

از طریق تبلیغات فروش حضوری اطلاعات بسیار وسیع تری نسبت به آگهی های بازرگانی می توان در اختیار مصرف کننده قرار داد و در فروش های بخش صنعت که نیاز به ارائه جزییات پیچیده و فنی است، به صورت گسترده از آن استفاده می شود. همچنین به دلایل مشابه در بخش خدمات مالی که مستلزم شناخت مشتری و ارائه اطلاعات وسیع برای مشخص کردن عرضه خدماتی مناسب است، از فروش حضوری استفاده می شود. از دیگر مزایای استفاده از این شیوه نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی، دریافت بازخورد مستقیم و اقدام بر اساس آن در بازار نهایی است.

معایب تبلیغات فروش حضوری

استفاده از تبلیغات فروش حضوری معایبی نیز دارد، در مقایسه با آگهی های بازرگانی و دیگر شیوه های تبلیغاتی، هزینه برقراری هر تماس بسیار زیاد است و ایجاد تیم فروش قوی و آموزش آنها سازمان را متحمل هزینه سنگینی می کند. بعضی از سازمان ها در اذهان عمومی بسیار بد معرفی شده اند و دلیل آن روش های غیراخلاقی و استفاده از زور و فشار برای فروش بوده است. برای مثال در سال های اخیر در انتقاد از سازمان هایی که در زمینه تعطیلات و فروش زمانی تسهیلات فعالیت می کنند، شدت یافته است. همچنین بعضی از خدمات مالی که موجب شده اند مردم کلیه فروشندگان را با دیده تردید و عدم اطمینان بپذیرند.

فروش از طریق تماس تلفنی نیز متداول گشته و با وجود اینکه نقش آن پس از ایجاد علاقه در مشتری غیرقابل انکار است، اما اغلب بدون هماهنگی قبلی تماس گرفته می شود که این موضوع خوشایند خریداران نیست.

تبلیغات فروش از طریق روابط عمومی

شهرت به آن دسته از ارتباط در خصوص سازمان، محصولات و خدمات اشاره دارد که برای سازمان متبوع هزینه ای دربرنداشته باشد، که اغلب به صورت گزارش خبری و اطلاعیه است. شهرت همواره مطلوب نیست و گاهی اوقات شهرت به موارد ناپسند، ممکن است هزینه های زیادی برای سازمان در بر داشته باشد. در صورتی که استفاده از کالا یا خدمات خاصی ایمنی یا سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد، مطمئنا مصرف کنندگان از طریق گزارش های رسانه های جمعی به آن موارد پی خواهند برد. پس سازمان ها سعی می کنند با استفاده از ابزار زیر روابط عمومی سابقه خوبی در اذهان عموم داشته باشند:

  • معروفیت در رسانه ها
  • به دست گرفتن ابتکار عمل در جامعه و گروه
  • اهدای کمک در وقوع حوادث
  • اطلاعیه های عمومی و نشریات خاص
  • بروشورهای هماهنگ و دیگر نشریات عمومی

یکی از مزایای عمده این گونه فعالیت های تبلیغاتی در مقایسه با فعالیت های دیگری که سازمان برای آنها هزینه می پردازد، افزایش اعتبار نزد شنوندگان است. مقالات مهم روزنامه، نسبت به آگهی های تبلیغاتی، توجه بیشتری را جلب می کنند و غیر مغرضانه تر و واقعی به حساب می آیند. شرکتی که آخرین پیشرفت های فنی آن در سریال معروف تلویزیونی «دنیای فردا» مورد بررسی قرار گرفته، چنان مورد توجه قرار می گیرد که دستیابی به این گونه تبلیغات فروش فقط از طریق آگهی های بازرگانی نه تنها مشکل است، بلکه هزینه بسیار سرسام آوری را برای شرکت به وجود خواهد آورد.

غیر طرفدارانه بودن این نوع تبلیغات فروش ممکن است از معایب آن به شمار رود؛ برای مثال عدم کنترل در مورد آنچه گفته می شود و چگونگی و زمان پخش آن، نمونه هایی از آن است. به منظور حصول اطمینان از نمایش و ارائه سازمان در بهترین شرایط ممکن، مدیران روابط عمومی سعی می کنند اطلاعات را به گونه ای نظام مند طبقه بندی کنند و در اختیار رسانه ها قرار دهند. از دیرباز نقش روابط عمومی پشتیبانی از آمیزه تبلیغاتی و تأکید بر فعالیت هایی نظیر آگهی های بازرگانی و تبلیغ فروش بوده است، اما اهمیت آن به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی مستقل روز به روز بیشتر می شود.

انتخاب و گزینش رسانه

یکی از وظایف اصلی مدیریت تبلیغات فروش انتخاب رسانه مناسب برای پخش آگهی های بازرگانی و دیگر ارتباطات است. برای انتقال اطلاعات به شنوندگان و بینندگان نهایی، رسانه های متعددی وجود دارد، برای مثال در انگلیس صدها روزنامه محلی و مجلات و نزدیک به شصت ایستگاه رادیویی مستقل علاوه بر روزنامه های ملی و ایستگاه های تلویزیونی ملی و منطقه ای وجود دارند. انتخاب رسانه به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله:

  • میزان بودجه
  • عامل شنوندگان نهایی
  • میزان پوشش مورد نیاز
  • نمایش و دفعات پخش
  • مقرون به صرفه بودن
  • تأثير مطلوب

میزان بودجه تبلیغات فروش که برای هزینه تبلیغات در نظر گرفته می شود، ممکن است اجازه استفاده از رسانه های گران قیمتی نظیر تلویزیون و مطبوعات را ندهد. انتخاب از میان رسانه های موجود همواره با توجه به ملاحظات بودجه ای امکان پذیر است.ویژگی های شنوندگان نهایی احتمالا استفاده از رسانه های خاصی را غیر ممکن ساخته، یا بر لزوم استفاده از رسانه دیگر صحه می گذارند. مجلات از طریق سازمان های مستقلی که در زمینه تحقیقات بازار فعالیت می کنند، میزان محبوبیت خود را بین خوانندگان ارزیابی می نمایند؛ که شامل اطلاعات کاملی درخصوص تعداد خوانندگان و مطالعات جمعیت شناختی و دیگر خصوصیات آنان می شود. ناشرانی که سعی در فروش فضاهای تبلیغاتی روزنامه دارند، به عنوان ابزار فروش نیازمند این اطلاعات می باشند، همچنین خریداران این فضاها که آگهی را برای چاپ به ناشران می سپارند، برای حصول اطمینان از دستیابی به اهداف خود و انتخاب نشریه مطلوب، نیازمند آنها خواهند بود.

درباره تعیین بودجه تبلیغات و  تبلیغات غیر شخصی بیشتر بدانید

با وجود این، احتمال اینکه یک وسیله ارتباطی نظیر مجله به دست تک تک افراد بازار نهایی سازمان برسد، قطعی نیست. میزان پوشش دهی آگهی و رساندن پیام به بسیاری از مشتریان و همین طور مشتریان بالقوه، نقش مهمی در انتخاب رسانه دارد. به منظور افزایش سطح پوشش دهی و اطلاع رسانی به کلیه مخاطبان نهایی می توان به طور همزمان از چندین رسانه مختلف بهره جست. پیش از انتخاب رسانه، باید اقتصادی بودن آن نیز مورد بررسی قرار گیرد. تعداد مخاطبان آگهی با توجه به رسانه انتخاب شده بسیار متفاوت است و تفاوت هزینه هریک از رسانه ها نسبت به رسانه دیگر نیز بسیار چشمگیر می باشد. بنابراین، صاحبان آگهی های بازرگانی به منظور تخمین به صرفه بودن نسبی رسانه های مختلف، میانگین CPT (هزینه در هر 1000 مشاهده) را ارزیابی می کنند.

میزان تأثیر مطلوب نیز باید مورد توجه قرار گیرد. هزینه CPT پوستر تبلیغاتی بسیار کمتر از هزینه آگهی سینمایی است. لیکن میزان تأثیر آگهی در بیننده هوشیاری که آسوده خاطر بر صندلی سینما تکیه زده، بسیار بیشتر از تأثیر پوسترهای تبلیغاتی است که رانندگان و مسافران در ساعت های پرتردد آمد و شد فارغ از آنها به راه خود ادامه می دهند.

موفقیت شعارهای تبلیغاتی به چه عواملی بستگی دارد؟

موفقیت شعارها یا پیام تبلیغاتی به انتخاب صحیح ترکیبی از رسانه ها بستگی دارد، که با توجه به بودجه بیشترین پوشش دهی و دفعات پخش و حداقل هزینه در آنها منظور شده باشد. رسانه های موجود عبارتند از:

  • تلویزیون
  • روزنامه
  • مجلات
  • سینما
  • رادیو
  • تابلوهای تبلیغاتی

هریک از رسانه ها معایب و محاسنی دارند. تهیه برنامه تبلیغاتی و ابتیاع زمان پخش، از مسئولیت های تخصصی مدیریت است و زمان بندی نوبت و دفعات پخش نیز از وظایف اوست. تبلیغات یکی از عوامل آمیزه تبلیغات فروش است که به احتمال زیاد به عهده متخصصان خارج از سازمان از قبیل آژانس های تبلیغات و مؤسسات فرهنگی و خدماتی گذاشته می شود. موفقیت آن به عواملی از قبیل ابتکار و طراحی دقیق و زمان بندی بستگی دارد، تا بتواند اطلاعات مناسب را از طریق مؤثرترین رسانه به اطلاع مخاطبان برساند.

مدیریت تبلیغات فروش

گسترش برنامه های تبلیغات فروش مستلزم ترکیب اید آل عوامل آمیزه های تبلیغات فروش به منظور تأمین اهداف ارتباطی سازمان است. وظیفه مدیریت تبلیغات فروش هماهنگی و اجرای برنامه های تبلیغاتی همراه برنامه های بازاریابی سازمان است. همچنین کنترل و نظارت بر تأثیر برنامه ای تبلیغاتی، از اهم وظایف مدیران تبلیغات فروش می باشد.

مدیریت تبلیغات فروش از سه مرحله ضروری زیر تشکیل شده است:

  • ایجاد آمیزه های تبلیغاتی
  • تعیین بودجه تبلیغات
  • نظارت و ارزیابی

به منظور خلق برنامه تبلیغاتی جامع برای ایجاد آمیزه های تبلیغاتی، باید از کلیه امکانات موجود نظیر آگهی های بازرگانی، فروش حضوری، شهرت و روابط عمومی سود جست. در بسیاری از سازمان ها، مدیریت نیروی فروش از مدیریت تبلیغات فروش و دیگر آمیزه های تبلیغاتی جداست و به صورت واحد و یکپارچه عمل نمی کند. سازمان های بازارگرا باید از یکپارچگی عوامل تبلیغات فروش اطمینان حاصل کنند و وظایف و نقش های مدیریتی با توجه به آنها پایه ریزی شوند.

معمولا از آنجا که هرگز بودجه ها کافی به نظر نمی رسند، وظیفه تخصیص بودجه تبلیغات دشوار می نماید. بنابراین، به منظور طراحی مناسب ترین آمیزه های تبلیغاتی، مدیریت تبلیغات باید جزییات هزینه های هریک از برنامه های تبلیغاتی را به طور جداگانه محاسبه کند و مراقب باشد در حالی که بهترین شیوه ها انتخاب می شوند، از بودجه در نظر گرفته شده فراتر نرود.

نظارت و ارزیابی

مرحله نهایی فرایند مدیریت تبلیغات فروش نظارت و ارزیابی برنامه است. به منظور انجام این مهم، باید کنترل هایی در برنامه گنجانده شوند تا میزان تأثیر برنامه قابل ارزیابی باشد. مرحله نظارت و کنترل از بخش های ضروری کلیه برنامه ریزی هاست. نظارت و ارزیابی بر تبلیغات فروش اهداف متعددی را به دنبال دارد و در تعیین موارد زیر کمک می کند:

  • آیا اهداف ارتباطی برآورده می شوند؟
  • آیا مخاطبان نهایی پیام را دریافت کرده اند؟
  • آیا تبلیغات انجام شده مطابق بودجه تخصیصی انجام یافته است؟

برای ارزیابی نتایج ارتباطات شیوه های متعددی وجود دارد؛ اما سنجش تأثیر آنها بسیار دشوار است. به عبارت دیگر، به دلیل ذهنی بودن دریافت نمی توان در خصوص میزان ارتقای نام یک سازمان ناشی از یک شعار تبلیغاتی یا فعالیت روابط عمومی نظر داد. البته بعضی ارتباطات به گونه ای طراحی می شوند که موجب واکنش عملی مخاطبان شوند. برای مثال فروش آزمایش کالایی جدید یا خرید کالا به منظور شرکت در مسابقه، نمونه هایی از این قبیل می باشند که مسلما می توان آنها را از طریق میزان فروش و تقاضا ارزیابی کرد. شیوه های ارزیابی عبارتند از :

  • تحقیقات بازاریابی

آزمون آگاهی، این نوع آزمون و تحقیق معمولا پیش و پس از فعالیت تبلیغاتی به منظور اطلاع از افزایش آگاهی نسبت به سازمان یا خدمات انجام می پذیرد.

درباره فرآیند تحقیقات بازاریابی بیشتر بدانید.

  • مطالعه عکس العمل مستقیم

بسیاری از آگهی های بازرگانی، تبلیغات فروش و نمایشگاه ها، به گونه ای طراحی می شوند که واکنش مشتریان را در پی دارد، بنابراین عکس العمل مشتریان با توجه به درخواست های به عمل آمده و میزان تقاضا قابل ارزیابی است.

کانون توجه شیوه های ارزیابی باید بر اهداف تبلیغاتی قرار داشته باشد. موفقیت فعالیت های تبلیغاتی برای رسیدن به این اهداف چه قدر است؟ چگونه می توان به میزان موفقیت تبلیغات پی برد؟ نقاط ضعف و علت شکست شعارهای تبلیغاتی نیز باید بررسی شده و در رفع آنها کوشش شود و در صورت لزوم تبلیغات فروش انجام نگیرد. نتایج و اطلاعات سیستم ارزیابی و نظارت باید به چرخه برنامه ریزی منتقل گردیده و برای تصمیم گیری در مراحل بعدی در اختیار مدیران قرار گیرد.

نتیجه گیری

تبلیغات الزاما با ارتباط همراه است. قبل از اینکه مخاطبان نهایی به خرید فکر نمایند، باید اطلاعاتی در خصوص کالا و خدمات داشته باشند. علاوه بر ارتباطات بیرونی مخاطبان داخلی نیز برای عملکرد صحیح و مطابق با شرایط بازار نیازمند ارتباطات خوب می باشند. فرایند ارتباطات از چهار عامل اصلی تشکیل شده است:

  • منبع
  • خبر
  • رسانه انتخاب شده
  • دریافت کننده

کل فرایند در معرض عوامل مخل قرار دارد. این عوامل مخل به طور مثال توجه دریافت کننده را به سوی خود جلب نموده و مانع دریافت پیام می شوند. ممکن است پیام تبلیغاتی با توجه به اهداف زیر تنظیم شود

  • آگاهی
  • سرگرمی
  • آموزش ترغیب
  • یاد آوری

اهداف تبلیغات فروش ماهیت پیام تبلیغاتی و نوع جاذبه لازم برای رساندن پیام را تحت تأثیر قرار می دهد. فعالیت های تبلیغاتی به صورت آمیزه های تبلیغاتی درون آمیزه های بازاریابی شکل می گیرند. عوامل آمیزه های تبلیغات فروش عبارتند از:

  • آگهی های بازرگانی
  • فروش حضوری
  • روابط عمومی / شهرت

یکی از مراحل اساسی طراحی و اجرای برنامه های تبلیغاتی، انتخاب رسانه مناسب برای اعلام آگهی های بازرگانی و دیگر انواع ارتباطات است. امکان استفاده از رسانه های مختلفی وجود دارد، لیکن تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر بودجه موجود و ویژگی های مخاطبان نهایی ناچار به انتخاب رسانه مناسب می باشد.

 

ارسال نظر