آشنایی با تفاوتهای آگهی و تبلیغات

آشنایی با تفاوتهای آگهی و تبلیغات

هرنوع مطلب، اعلامیه یا اطلاعیه تجاری برای جلب توجه مردم یا افکار عمومی که از طریق رسانه‌ ها منتشر، و در آن، کالا، خدمات و یا مراجعه به موسسه‌ ای توصیه میشود و یا نیاز به کالا یا خدماتی اعلام می ‌گردد، محصول تبلیغات می باشد.

به عبارت دیگر در تبلیغات، با به وجود‌ آوردن یا تولید تبلیغ به معرفی کالا یا ترغیب مشتری می‌ پردازند. دراین فرایند، طراحی، تدوین و تولید تبلیغ توسط شخص یا موسسه “آگهی‌ دهنده” و یا یک دفتر تبلیغاتی اجرا و نشر آن، معمولاً توسط رسانه‌ ها انجام میشود. از نظر مقایسه‌، تبلیغ، متناظر است با “اطلاعیه” روابط عمومی که محصول روابط عمومی است.

رسانه‌ هایی را که برای اجرا و نشر تبلیغ به کار میروند، می توان به دو گروه “رسانه‌ هایی جمعی” و “رسانه‌ های شخصی” تقسیم نمود. علاوه بر این، در اجرا و نشر تبلیغ از ابزارها و روش هایی غیر از رسانه‌ ها نیز استفاده میشود. برخی از انواع تبلیغ عبارتند از اعلامیه، آگهی نیازمندی ها، آگهی نمایش ‌نما، آگهی پستی و آگهی کوپنی.

تبلیغ دارای یک مفهوم کلی است و جزو مجموعه واژگانی است که همگان به کار می‌ برند. در مقابل، واژه “نسخه” یا “آگهی” نیز همان مفهوم را داراست، اما جزو مجموعه واژگانی است که آگهی ‌کاران و آگهی‌ دهندگان، و به طور کلی افراد شاغل در حرفه‌ های مرتبط با تبلیغات و رسانه‌ ها به کار می‌ برند.

در انگلیسی، تفاوت بین دو واژهadvertisementوadvertisingکاملاً واضح است. در فارسی نیز تفاوت بین دو واژه “آگهی” و “تبلیغات” کاملاً روشن است. اولی بصورت مفرد و دومی بصورت جمع بیان میشود. بنابراین “آگهی” به یک متن یا مطلب یا یک برنامه تلویزیونی واتلاق میگردد، اما “تبلیغات” به معنای رشته یا تخصص و یا فعالیت تبلیغ ‌کردن است که در واقع یکی از زیرمجموعه‌ های آن تهیه “آگهی” می‌ باشد.

 

مفهوم آگهی و تبلیغ

تبلیغ(Propaganda)در فرهنگ آکسفورد به مفهوم انتشار عقاید و اطلاعاتی است که برای ترغیب و متقاعد کردن یا امتناع مردم بکار می رود و به مفهوم دیگر، می تواند جنبه سیاسی نیز داشته باشد، یعنی در خدمت هدف های سیاسی قرار گیرد که از آن تحت عنوان تبلیغات سیاسی(Political Propaganda)یاد می شود. ولی به هر صورت. در تبلیغات، آنچه مورد نظر است تغییر عقاید و نحوه نگرش به موضوع است.

 

آگهی( advertising )نیز در فرهنگ آکسفورد در سه مفهوم مطرح شده است:

1.اعلام ، معرفی یا شناسایی یک مورد بخصوص همچون برگزاری کنسرت، گردهمایی های سالیانه انجمن های مختلف، چشن های سالگرد و مواردی از این قبیل.

 2.ترغیب مردم به خرید و یا استفاده از کالا یا خدمات مانند فروش خانه، اتومبیل و غیره.

 3.درخواست و تقاضای چیزی را کردن مانند آگهی استخدام، همکاری و مانند آن.

 

مثال: مرز بین آگهی و تبلیغ

هنگامی که یک شرکت تولید سیگار، برای فروش محصول خود اقدام به درج آگهی در مطبوعات، تلویزیون یا هر رسانه دیگر می کند، در واقع عمل آگهی کردن(advertising)را انجام داده است، یعنی ترغیب مردم به خرید این سیگار بخصوص. پس از تبلیغی در اینجا انجام نمی دهد چون تغییر نگرش یا دیدگاه مردم مورد نظرش نبوده است؛ ولی وقتی که روی بر چسب های سیگار درج می شود که ((مصرف سیگار برای تندرستی زیان آور است))، در اینجا تبلیغ صورت گرفته است، زیرا با استفاده از این روش می خواهند پیام خاصی را به مردم برای تغییر دیدگاه آنان بدهند و آن ها را متقاعد کنند که سیگار در هر حال سلامت آنان را به خطر می اندازد.

به همین ترتیب، اصطلاحاتی از قبیل آگهی های تبلیغاتی یا تبلیغات تجاری در صورتی که منظور فقط فروش کالا یا خدمات باشد. اصطلاحاتی است که به غلط رایج شده است. چرا که آگهی به تغییر نگرش و عقیده منجر نمی شود و هدف از آن معرفی یا شناسایی کالا و خدمات به افراد است و اگرچه هدف از معرفی کالا، گاه در مسیر نهایی می تواند تبلیغ در زمینه بخصوصی نیز باشد، ولی خود آن نیست. بنابراین، به جای آگهی های تبلیغاتی باید از اصطلاح آگهی های بازرگانی یا آگهی های تجاری که به طور دقیق مفهوم مورد نظر آگهی را می رسانند، استفاده کرد.

ارسال نظر